Arrangör: Roterar mellan kårerna, men distriktets utmanare hjälper till
Åldersgrupp: Äventyrare
Tidpunkt: Första helgen i oktober vartannat år

 

En tävling med anor som lär ha funnits i en eller annan form sedan 1936. I början av oktober samlas äventyrarpatrullerna för att med de fyra andarnas hjälp söka efter den mytomspunna Koh-I-Noor. Många kommer aldrig fram för det är en svår hajk som sätter scoutkunskapen på prov.

Det gäller att lösa kluriga chiffer, orientera rätt mellan stationerna och lösa de uppgifter man får av andarna. Andarna och uppgifterna de ger baseras på de fyra elementen; jord, luft, eld och vatten. När patrullen klarat en uppgift får de reda på var nästa station är. Den sista anden avslöjar var Koh-I-Noor är gömd. Den patrull som först hittar Koh-I-Noor får behålla den till nästa år som vandringspris.

Koh-I-Noor var ursprungligen en kokosnöt, men har någon gång under årens lopp ersatts av en lerfigur.