Äventyr och utmaningar genom att själv få prova på. Hos oss får du uppleva äventyr i naturen och lära känna nya kompisar. Du kan vara scout genom hela livet.

I Scouterna får du prova på nya saker. I den lilla gruppen, patrullen, får du nya kompisar och öva på att leda dig själv och andra. I Scouterna blir du redo för livet.

När kan jag bli scout?

Du kan börja i Scouterna när du är 8 år. Du börjar som spårarscout och sedan blir du upptäckarscout, äventyrarscout, utmanarscout och roverscout. Ledare kan du vara sedan hela livet.

De tre vanligaste svaren på varför man är scout

1. Kompisarna
  2. Åka på läger
  3. Prova på nya saker

Gå med i en kår och testa scouting

Du är välkommen när som helst på terminen att komma på ett möte och testa scouting.

Kontakta en kår närmast dig, så kan de berätta mer och ni kan komma överens om när det passar.

Är du mellan 8-9 år?

Kåren har en avdelning som kallas Spårare. Här handlar det mycket om att leka och ha roligt. Vi försöker vara ute så mycket och att göra saker tillsammans så att vi lär oss visa hänsyn till allas olika förutsättningar. Här får man prova på att åka på hajk, att sova inne eller ute tillsammans någon natt. Det här är jättespännande för de som aldrig sovit borta från sina föräldrar.

Är du mellan 10-11 år?

Kåren har en avdelning som heter Upptäckare. Här börjar vi nu jobba med patrullen, ett sätt att jobba tillsammans i mindre grupper och visa hur viktigt det är att alla har en uppgift, alla är lika viktiga. Att åka på hajk med övernattning i tält eller till och med prova på ett vindskydd.

Är du mellan 12-14 år

Kåren har en avdelning som heter Äventyrare. Nu börjar varje hajk bli riktigt spännande, det finns möjlighet att åka på hajk och tävlingar och träffa scouter från andra kårer och andra städer. Inom vårat distrikt arrangeras bl.a. Koh-I-Noor och Spökhajken som är särskilt avsedda för våra Äventyrare.