Stadgar för Thorsten Göthes och John Grankvists stipendiefond

1. Stipendiefondens namn är Thorsten Göthes och John Grankvists stipendiefond.

2. Stipendiefonden har till ändamål att främja scouting inom Norrbottens scoutdistrikt, främst genom stipendier till centrala eller regionala kurser och arrangemang för scoutledare och seniorscouter.

3. I distriktsstyrelsens åliggande ingår att årligen utdela ett eller flera stipendier till scoutledare eller seniorscouter inom Norrbottens scoutdistrikt. Stipendier skall därvid i första hand utdelas till Treklöver-Gilwellkurser och i andra hand till Blå Hajk ledare och seniorscout, Explorer Belt, Viking eller annat likvärdigt arrangemang.

Stadgar för födelsedagsfonden

1. Fondens namn är Födelsedagsfonden. Födelsedagsfonden bildades i samband med att distriktets dåvarande ordförande, fyllde 50 år den 23 juni 1991 (Hans Brusewitz).

2. Fonden har till ändamål att främja scouting inom Norrbottens scoutdistrikt, främst genom stipendier till centrala eller regionala kurser och arrangemang för seniorscouter.

3. Distriktsstyrelsen äger att årligen utdela ett eller flera stipendier till seniorscouter inom Norrbottens scoutdistrikt.

Tillskott till fonden sker i första hand genom att den som vill hylla en person på dennes födelsedag, vilken är eller har varit verksam inom Norrbottens scoutdistrikt, gör detta genom att i den uppvaktades namn överföra lämplig penningsumma till fonden.

Stadgar för Lägerfonden

1. Fondens namn är Lägerfonden. Fonden bildades efter Rikti-Dokkaslägret 1991.

2. Fonden har till ändamål att främja scouting inom Norrbottens scoutdistrikt, främst genom att stödja lägerverksamhet och deltagande i läger.

3. I distriktsstyrelsens åligganden ingår att årligen utdela ett eller flera stipendier till scoutledare, seniorscouter eller scouter inom Norrbottens scoutdistrikt.

Gemensamma stadgar för Thorsten Göthes och John Grankvists stipendiefond, Födelsedagsfonden och Lägerfonden

4. Fondens kapital ska förvaltas av distriktsstyrelsen i Norrbottens scoutdistrikt.

5. Fondens kapital skall förvaltas så att säker och betryggande avkastning erhålles.

6. Distriktsstämman skall besluta om fondens årliga tillskott.

7. För fondens ändamål får kapitalets avkastning användas.

8. Fondens räkenskaper skall redovisas skilda från distriktets bokslut.

9. Ansökan skall med yttrande av kårstyrelsen vara distriktets styrelse tillhanda senast den 31 januari. Om inga ansökningar inkommit detta datum kan distriktsstyrelsen besluta om annat datum.

10. Distriktsstyrelsens beslut meddelas dels genom att de sökande tillställs protokollsutdrag med beslutet och dels genom distriktets tidning.

11. För att beslut om ändring av dessa stadgar eller om fondens upphörande skall vara giltigt krävs dels att fyra femtedelar av distriktsstyrelsens medlemmar är eniga om beslutet och dels att beslutet inom sex månader därefter fastställes av distriktsstämma.